Cara Mudah Atasi Diabetis

Gaya hidup tidak sihat mungkin menyebabkan seseorang mudah terjebak ke kancah penyakit kronik.

Diabetis adalah penyakit yang berbahaya tetapi sering di anggap enteng oleh segelintir masyarakat.

Cara-cara mudah menghindari penyakit nombor 1 Asia ini dari membelenggu kita di usia muda.

Ayuh Atasi Diabetis!


Diabetis

  • Latihan Angkat Berat
Risiko di serang diabetis dapat dikurangkan sebanyak 12% apabila seseorang itu melakukan senaman berat khusus untuk pembinaan otot badan. Menurut Journal of Clinical Endorprinology And Metabolism, setiap 10% penambahan jisim otot seseorang, penurunan kadar untuk menghidapi diabetis juga berkurangan. :D Cadangan, lakukan senaman berat minimum tiga kali seminggu dan senaman kardio contoh jogging at least 2 atau 5 jam dalam seminggu.

  • Tidur Yang Cukup
Sebut tidur mesti best kan? Yelah tidur hehe :) Sebenarnya bila seseorang kurang rehat dan kurang tidur, potensi untuk menghidapi diabetis juga sangat tinggi. Sebab bila seseorang itu tak tidur secara terus menerus selama beberapa hari, ia akan menyebabkan peningkatan insulin terutamanya bagi mereka yang mempunyai genetik terhadap risiko penyakit diabetis. University of Chicago pernah membuat kajian yang orang tidak tidur kurang daripada 6 jam sehari mungkin berpeluang untuk menghidapi penyakit ni. Dapatkan tidur yang cukup tapi jangan terlebih tidur ;)

  • Elak Stress
Stress tak bestkan? Stress yang kronik sangat bahaya dan boleh menjadi punca berlakunya pelbagai penyakit termasuk Diabetis. Apabila seseorang mengalami stress, hormon akan meningkat kadar gula dalam darah. Jadi bila stress, tarik nafas dalam-dalam  hembus :) dan buatlah sedikit meditasi. 

  • Tambah Kandungan Serat
Serat yang terkandung dalam sayur dan buah tak cukup bagi mereka yang sedang mengamalkan diet yang seimbang. Boleh ambil sedikit nasi putih dan juga nasi daripada beras perang. Kajian yang dibuat oleh Archieves of Internal Medicine, kandungan serat dalam nasi daripada beras perang mampu mengurangkan risiko diabetis sebanyak 11%.

  • Menu Omega-3
Kandungan Omega -3 boleh membantu dalam meningkatkan sensitiviti insulin terhadap kandungan darah dalam badan supaya ianya mampu dikawal secara praktikal. Amalkan pengambilan menu yang terkandung Omega-3 yang tinggi contoh ikan sardin, salmon dan tuna. Tak suka ikan? takpe Omega-3 dalam Shaklee adalah Omega Guard, takde bau ikan siap ada penyulingan molekul berperingkat lagi :)

  • Khasiat Vitamin D
Vitamin D sangat bagus dalam mencegah Diabetis. Satu article daripada The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism menunjukkan seseorang yang cukup pengambilan Vitamin D dalam menu seharian adalah golongan yang risikonya rendah untuk menghidapi penyakit diabetis.  Paling mudah adalah dengan berjemur di bawah sinaran matahari pagi untuk mendapatkan manfaat Vitamin D yang lebih efektif.

  • Rempah Ratus
Tahukah Anda? Jeng jeng jeng B) rempah ratus seperti kayu manis boleh mengurangkan kadar kandungan gula dalam darah :D. Dari article Journal of the American Board of Family Medicine mengatakan serbuk kayu manis mempunyai kandungan nutrisi yang dipanggil polyphenols (dalam Vivix ada taw! ) yang dapat membantu meningkatkan insulin agar lebih efektif. 

Saranan Supplement Terbaik 

Kawal Gula Dengan Vivix

Kebaikan Kesihatan Dalam Vivix

Kelebihan Vivix


Testimoni Vivix

Semoga Memberi Manfaat :)


Ani Haryani
sms/whatsapp : 014-7222642
fb@Instagram : LuvHaryani
Shaklee ID : 1073895

" Do What You Love"

Comments

  1. diabetes memang semakin meningkat pesakitnya...

    melaburlah utk kesihatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, prevention is better than cure :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Posisi Dalam Permainan Bola Jaring

Makna Lagu Mirai e Nyanyian Kiroro Dalam Bahasa Melayu

Makanan Yang Membantu Mempercepatkan Pengaliran Haid