Posts

Showing posts from June, 2016

Cara Atasi Lesu Badan Dengan Vitamin Semulajadi

Image
Ada masa kita terlalu penat dengan aktiviti seharian.

Lagi bila berpuasa dan travel.

Bagaimana atasi lesu badan daripada bahan vitamin semulajadi?

Atasi Badan Letih Lesu . Say NO to Panadol or MC !
Dengarkan pengakuan Puan Norazlina bagaimana dia mengatasi perasaan letih dan lesu.




Puan Norazlina mengalami masalah penat melampau. Apabila balik dari outstation mahupun travel, inilah masalah yang sering membelenggunya, terlalu letih.

Selepas dia mengambil vitamin Shaklee, Puan Norazlina tiada lagi mengalami masalah keletihan melampau l sebaliknya Puan Norazlina boleh terus melakukan aktiviti sehariannya tanpa perasaan risau dan paling penting bertenaga :) Best kan!:)
Vitamin Semulajadi Untuk Atasi Lesu Badan
Vitalea
Multivitamin & Multimineral. Terkandung 28 vitamin dan minerals. Pengambilan Vitalea membantu dalam penambahan tenaga segera sekaligus membantu sistem memori agar fokus dalam bekerja. Pelengkap nutrisi dan sangat membantu dalam stimulasi metabolisme dan melambatkan proses penuaa…

Cara Merawat Batu Karang Dengan Shaklee

Image
Batu Karang bukanlah penyakit yang boleh di buat main.
Jika dibiarkan, ianya boleh menjadi parah kepada si pesakit
Batu Karang

Korang Tau Tak? Batu Karang bersaiz besar boleh menyekat pengaliran air kencing dan menyebabkan jangkitan dan ada sehingga sakit teruk disekeliling buah pinggang hingga ke bahagian kelengkang.
Ada yang merasakan tiada apa-apa tanda, ada pula terlalu sakit dan radang. Ubat melegakan sakit atau pembedahan diperlukan untuk membantu pesakit. Batu ini juga dipecahkan dengan rawatan ultrasound tanpa memerlukan pembedahan.
Tanda-Tanda Terjadinya Batu Karang
Sakit pada bahagian belakang badan dan sisi bawah tulang rusuk. Bagaimanapun bukan kesemua kes mempunyai tanda begini kecuali jika batu karang berkenaan besar sehingga menyekat saluran dan menyebabkan jangkitan. Apabila batu karang  berpindah dari buah pinggang ke pundi kencing melalui tiub yang dipanggil uterer, pesakit mengalami rasa sakit pada abdomen bawah. Kesakitan akan terhenti apabila batu karang berhenti bergera…

Misi November 2018 : Percutian Kundasang , Sabah

Image
Masing-masing punya impian kan,

Dan perancangan ani misi November 2018, ani nak ke Kundasang bersama mama ani.

Manusia merancang, Allah tentukan, Moga dipermudahkan Aamiin
Misi November 2018 : Percutian Kundasang, Sabah


Sebenarnya, Ani dah pernah pergi dulu tahun 2013. Tapi kenapa ani nak pergi lagi? Sebab mama ani yang nak pergi. Mana mama nak pergi ani nak pergi ~ hehe. Siap mama nyanyi lagi taw pagi tadi sebab sejuk!
Perancangan Ani
Perancangan ani nak pergi tempat yang sama lagi seperti Sabah Tea Garden, Kinabalu Park, Dairy Farm (New Zealand kan?) Rumah Terbalik, Canopy Walkway Poring, Tagal Sg Moroli (ni tempat ikan gigit-gigit kaki hehe), Pasar Malam Sinsuran, Pasar Flipina (macam-macam makan ada lobster, ketam, sotong..best kita pilih,dia masak depan kita, kita dapat panas-panas dan makan), ada rezeki lebih boleh singgah ke tiga pulau.
Waktu Sabah pun pagi dalam 6 lebih dah terang benderang. Orang kata luas perjalanan luas pemandangan.~ gitu. Cuma kena fokus kat sini, sana kena ada …

Cara Merawat Rheumatoid Arthritis Dengan Shaklee

Image
Rheumatoid Arthritis sebenarnya adalah penyakit auto imun. Penyakit ini sering berlaku kepada wanita tetapi jika ada lelaki yang menghidapinya, ia cenderung untuk lebih parah. Kebiasaannya, ia terjadi pada usia pertengahan tetapi tidak mustahil untuk kanak-kanak dan orang tua untuk mengalaminya.
 Rheumatoid Arthritis



Bagi yang mengalaminya, pasti perasan sendi yang sama dalam setiap bahagian badan membengkak dan sengal. Jari, tangan, kaki, pergelangan tangan adalah yang paling biasa terjejas. Paling teruk kebiasaannya terjadi pada waktu pagi setelah bangun dari tidur dan kesakitan boleh terjadi sehingga 30 minit. Tangan menjadi merah dan membengkak. Kemungkinan terdapatnya nodul rheumatoid iaitu lebam tisu di bawah kulit lengan pesakit.
Penyebab Berlakunya Rheumatoid Arthritis
Penyebab sebenar masih belum boleh dikenal pasti tetapi berkemungkinan disebabkan oleh faktor genetik dan hormon.Beberapa teori mengatakan bahawa virus atau bakteria mungkin mengubah sistem kekebalan tubuh sehingga …

Tahap, Faktor & Risiko Kanser Payudara

Image
Wanita pasti mengambil berat tentang ini.
Kanser payudara penyumbang peratus tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita.
Kanser Payudara
Kanser Payudara terjadi apabila sel normal bertukar struktur dan ianya merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaanya, tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.
Tahap Kanser Payudara
Tahap PertamaKetumbuhan barah dalam ukuran sebesar 2cm ataupun kurang daripadanya. Dalam tahap ini, sasaran serangannya terhad kepada bahagian payudara sahaja.
Tahap KeduaUkuran ketumbuhan barah payudara akan meningkat antara 2cm sehingga 5cm. Selain daripada bahagian payudara, ia turut menjadikan nodus limfa (yang terdapat pada bahagian bawah ketiak) sebagai sasaran serangan.
Tahap KetigaSaiz ketulan barah payudara berukuran 5cm. Pada peringkat in…

Bahaya Denggi Jika Tidak Di Rawat Dengan Segera

Image
Pasti ramai yang tahu, demam denggi jika di biarkan boleh membawa maut.
Dan lebih 100 negara di Asia Selatan, Asia Tenggara, Afrika, Amerika Timur Mediterannean dan Pasifik Barat mengalami masalah ini
Bahayanya Denggi!


Demam Denggi adalah demam yang disebabkan oleh virus yang dibawa oleh nyamuk aedes. Ada yang sehingga menyebabkan denggi berdarah lantas boleh membawa maut.
Nyamuk aedes sangat senang untuk dikenali kerana belang hitam putih pada badan dan kakinya. Menggigit pada awal pagi dan senja. Selalunya membiak di dalam takungan air jernih seperti dalam tangki pam tandas, tempat simpanan air, pasu bunga, tin dan botol, saluran air hujan dan ia hanya mengambil masa 1 minggu sahaja untuk menjadi dewasa.
Gejala Demam Denggi
Kebiasaannya, demam akan terjadi pada hari ke 3 sehinggalah hari ke 14 selepas digigit oleh nyamuk aedes betina.
Ia akan bermula dengan demam yang kuat mengejut, sakit kepala kuat, sakit pada bahagian belakang mata serta otot juga sendi.
Demam boleh mencapai suhu sehin…

Cara Menghilangkan Stress Dengan Berkesan

Image
Masa dekat U, cara Ani hilangkan stress adalah dengan menjerit sekuat hati sambil mulut tutup bantal
Selalunya apabila menjerit, ianya bukan sekali ye, malah berkali-kali
Kejadian begitu sering terjadi semasa musim peperiksaan~ngee. Budak-budak U, tak gitu? hehe
Cara Menghilangkan Stress Dengan Berkesan
Ada beberapa cara untuk menghilangkan stress, ianya adalah :
Lukis guna jariLukis apa sahaja yang kita mahukan. Lebih khusus, lukis menggunakan jari :) boleh jadi lebih kreatif dab bereksperimen dengan cat jari dalam apa sahaja cara yang kita mahukan seperti zaman kanak-kanak lakukan.
Telefon ibuKorang Tau Tak? Saintis mendapati bahawa mendengar suara ibu mampu mengurangkan hormon tekanan sekaligus bantu meningkatkan hormon oxytocin yang menyumbang kepada rasa tenang.
Tengok alam. Hijau!Ini mama ani ajar. Kajian menunjukkan dengan melihat alam semulajadi dapat menenangkan minda. Tengok lautan ombak, titisan hijau atau apa sahaja yang akan menyumbang kepada ketenangan minda. Lihatlebih kurang …

Tips Kawal Gula Dalam Badan

Image
Bagi pesakit diabetis, pengambilan makanan  penting bagi mengawal tahap gula dalam darah. 
Ini adalah di sebabkan oleh  kelemahan tubuh mencerna karbohidrat. Dalam proses metabolisme, karbohidrat di proses menjadi gula (glukos)dan ditukarkan kepada tenaga.
Walaubagaimanapun, tidak semua glukos menjadi tenaga. Bagi penyakit kencing manis, ianya berfungsi mengawal kadar lebihan gula dalam darah  tidak berfungsi dengan baik. Lantas, pengumpulan gula yang menghasilkan keadaan hyperglycaemia , menyebabkan terdapatnya gula dalam air kencing.
Tips Kawal Gula Dalam Badan

Kayu ManisBeberaapa kajian menyatakan pengambilan kayu manis boleh membantu merendahkan kandungan gula di dalam darah. Ia  boleh mengurangkan kolesterol. triglycerides dan kolestrol jahat LDL dan meningkatkan kolesterol baik HDL.
Walaubagaimanapun, terdapat beberapa jenis kayu manis yang akan menyebabkan darah cair. Pengambilan secara berlebihan membahayakan. Dapatkan nasihat doktor sebelum mengambilnya.
HalbaHalba berfungsi untuk…

Rawat Psoriasis Dengan Shaklee

Image
Ani berkesempatan untuk pergi ke kelas Shaklee
Berkenaan tentang Psoriasis,
Juga perkongsian daripada Puan Yusrina yang mengalami masalah Psoriasis
Perkongsian Pn Yusrina Berkenaan Psoriasis

Sebenarnya kata Puan Yusrina ia telah bermula sejak dari kecil rasa pitching. Bila masuk Universiti, aktif bersukan, kakinya pula penuh ala-ala seperti sopak. 2001 , diagnose tapi lagi banyak keluar. Puan telah menggunakan Shaklee semasa 2008 untuk Set Penyusuan. Tahun 2010, selepas bersalin anak nombor 3. menyusu tetapi dalam kepayahan sakit dan berdarah.
Psoriasis
Psoriasis adalah sakit auto immune. Ianya nampak seperti masalah kulit biasa. Tetapi, sebenarnya ia daripada bawah lapisan kulit.
Kronik berpanjangan penyakit sistem imun bermula dari sederhana (mild) hingg teruk (severe). Sakit ini juga tidak berjangkit.
Perbezaan Psoriasis & Eczema adalah Psoriasis lebih nyata dan lebih tebal manakala Eczema tidak jelas.
Punca Psoriasis
Puncanya tiada specific mungkin boleh jadi disebabkan oleh genetik, DN…