Thursday 16 June 2016

Tahap, Faktor & Risiko Kanser Payudara

Wanita pasti mengambil berat tentang ini.

Kanser payudara penyumbang peratus tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita.

Kanser Payudara

Tahap, Faktor & Risiko Kanser Payudara

Kanser Payudara terjadi apabila sel normal bertukar struktur dan ianya merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaanya, tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.

Tahap Kanser Payudara


  • Tahap Pertama
Ketumbuhan barah dalam ukuran sebesar 2cm ataupun kurang daripadanya. Dalam tahap ini, sasaran serangannya terhad kepada bahagian payudara sahaja.

  • Tahap Kedua
Ukuran ketumbuhan barah payudara akan meningkat antara 2cm sehingga 5cm. Selain daripada bahagian payudara, ia turut menjadikan nodus limfa (yang terdapat pada bahagian bawah ketiak) sebagai sasaran serangan.

  • Tahap Ketiga
Saiz ketulan barah payudara berukuran 5cm. Pada peringkat ini, barah payudara sudah melibatkan nodus limfa ketiak, kulit ataupun otot yang terdapat dibawahnya (otot bahagian dada)

  • Tahap Keempat
Serangan barah akan menjalar kepada bahagian serta organ-organ yang terletak agak jauh daripada bahagian payudara. Antara bahagian yang menjadi sasaran ialah nodus limfa pada leher, paru-paru, hepar ataupun tetulang penghidapnya.


Faktor Berlakunya Kesan Payudara


  • Umur. Pesakit yang lebih tua memiliki risiko  lebih tinggi. 1 daripada 500 wanita dalam umur 30an mempunyai keberangkalian yang tinggi untuk mendapat kanser payudara.
  • Sejarah keluarga. Terdapat juga beberapa bukti bahawa penyakit ini boleh diwarisi tetapi peranan genetik di dalam hal ini masih belum difahami sepenuhnya. Wanita yang mempunyai ibu atau anak perempuan atau kakak/adik yang menghidap penyakit ini berisiko lebih tinggi untuk mendapat kanser payudara.
  • Sejarah pengidap kanser payudara sendiri.Ini mungkin merupakan faktor  penting dalam pembentukan kanser payudara.
  • Pernah mengidap penyakit payudara benigna proliferatif
  •  Mula datang haid awal (sebelum umur 12 tahun) atau putus haid lewat (selepas umur 50 tahun)
  • Tidak pernah melahirkan anak atau melahirkan anak pertama pada umur melebihi 30 tahun

Tanda Kanser Payudara


  • Tanda utama yang dialami oleh pesakit adalah kehadiran ketumbuhan, pengeluaran cecair lelehan dari puting, sakit atau ketidakselesaan di sekitar payudara.
  • Ketumbuhan yang terjadi pada pesakit adalah perubahan utama yang dialami oleh pesakit. Ketumbuhan  biasanya tidak sakit dan terdapat pada sebelah payudara sahaja.Keras dan pejal dan memiliki tepian yang tidak licin
  • Lelehan  keluar dari puting kadangkala mengandungi darah dan datang secara spontan tanpa sebarang ransangan,
  • Apabila kanser  melarat dan memasuki peringkat lebih berbahaya, payudara dan puting akan mengalami perubahan bentuk. Akan terbentuk lekukan pada kulit payudara dan teksturnya kelihatan dan dirasai seperti kulit buah oren. Bentuk dan saiz payudara juga berubah
  • Ruam di bahagian payudara dan persekitaran kulitnya juga boleh menjadi simptom serangan kanser payudara. Ruam di puting atau kawasan persekitaran puting boleh terjadi akibat eczema.

Vivix Membantu Merawat Kanser Payudara



Vivix Membantu Merawat Kanser Payudara

Vivix membantu memperbaiki semula sel-sel sihat. Pembaikan berlaku sehingga ke tahap DNA. Mana DNA yang rosak Vivix bantu sihatkan malah menambah tempoh hayat DNA  (DNA pun ada hayat ye)

Bukti kajian ke atas Resveratrol :

  • Laporan dari Annals of the New York Academy of since 2011, kajian ke atas Resveratrol menunjukkan ianya mempunyai kanser anti-kanser.
  • Pada 2008, kajian pada kultur sel, kesan resveratrol menyekat kanser payudara dari terus berkembang di peringkat awal. Hasil kajian diterbitkan dalam Penyelidikan Pencegahan Kanser, kajian itu mendapati bahawa resveratrol membantu menghalang estrogen dari bertindak balas dengan molekul DNA dan membentuk sebastian yang menandakan permulaan pembentukan sel kanser.
  • Tahun 2007, laporan oleh Biologi, Kanser & Terapi, resveratrol bertindak menjejaskan semua peringkat karsinogenesis (proses di mana sel-sel normal menjadi sel-sel kanser)
  • Satu lagi kajian tahun 2008 didalam jurnal Karsinogenesis menunjukkan bahawa resveratrol boleh mencegah kanser prostat (mungkin disebabkan oleh kesannya terhadap hormon seks lelaki yang dipanggil androgen)

Testimoni Vivix


Testimoni Vivix

Semoga Bermanfaat! :)



Anda Berminat Dengan Vitamin Shaklee?


Klik Di Sini Untuk Pesan Sekarang


ATAU

Daftar Ahli Shaklee Untuk Makan Sendiri Bagi Penjimatan Berganda


Anda Berminat Untuk Menjadi Pengedar Shaklee?

Dengan keberkesanan produk dan kualiti yang terjamin, saya memerlukan Pengedar bagi setiap pelusuk negeri.

Hubungi saya, Ani Haryani 014-7222642 jika berminat untuk menjadi Pengedar. Kehadiran Anda amat dialukan.

Pengedar Shaklee Kuala Lumpur : Ani Haryani
sms/whatsapp : 014-7222642
fb@Instagram : LuvHaryani
Shaklee ID : 1073895

"Do What You Love"

No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...