Saturday 4 October 2014

Kanser Payudara & Cara Pencegahan

Kanser payudara adalah penyakit yang paling dibimbangi oleh wanita.

Perlu diketahui,  kanser payudara ini bukan sahaja berlaku di kalangan wanita tetapi di kalangan lelaki juga. Lelaki  harus tahu!

Kajian mendapati bahawa, wanita yang hidup sehingga usia 90 tahun berkemungkinan untuk mendapat barah payudara sepanjang usia sehingga 12.5% atau 1 dari 8 orang. Lelaki pula kurang daripada 1 hingga 1000 yang menghidapi kanser payudara.


Kanser Payudara 

Kanser Payudara adalah kanser paling tua di dunia yang diketahui oleh manusia.


Kanser Payudara


Kajian Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan kira-kira 94% kes yang dirawat di hospital kerajaan sudah di tahap paling kritikal dan sukar dipulihkan dan ada yang  boleh membawa maut.


Tips Pencegahan Bagi Kanser Payudara


  • Tidak kepada Alkohol
Kajian mendapati bahawa wanita yang mengambil minuman  alkohol mempunyai kadar  yang lebih tinggi untuk mendapat kanser. Kajian mendapati wanita yang mengambil 2 hingga 5 minuman alkohol setriap hari mempunyai 1 1/2 kali risiko berbanding wanita yang tidak mengambil alkohol. 

  • Berhenti Merokok
Tahukah Anda? Wanita yang mula merokok di usia muda mempunyai risiko lebih tinggi untuk menghidapinya. Merokok juga  berkait rapat dengan penyakit jantung, tidak lupa juga penyumabng kepada kanser payudara. 

  • Lakukan senaman

Aktiviti bersenam dapat mengurangkan risiko kanser termasuk kanser payudara. Adalah dianggarkan bahawa dengan hanya berjalan sebanyak 1.25 hingga 2.5 jam seminggu ianya sudah membantu untuk mengurangkan risiko kanser payudara di kalangan wanita sebanyak 18%



  • Periksa latar sejarah keluarga anda
Para saintis telah mengenalpasti  bahawa baka kanser payudara yang rosak adalah BRCA1, BRCA2 dan TP53. Ia berpunca daripada kalangan keluarga. Jika anda adalah pembawa , risiko untuk mendapat kanser payudara seumur hidup anda adalah 85%.

Jika ada diantara ahli keluarga yang menghidapi kanser payudara seeloknya cepat beritahu doktor dan membuat pemeiksaan selanjutnya. 

Periksa  Payudara Anda


  • Berdiri di hadapan cermin dan lihat sebarang perubahan pada payudara
  • Rasa sebarang perubahan secara berbaring
  • Periksa puting untuk sebarang pendarahan atau lelehan
  • Rasa sebarang ketulan di bawah ketiak
  • Ulangi setiap langkah di atas untuk memeriksa sebelah payudara lagi.

Supplement Untuk Pencegahan 

Mencegah itu lebih baik dari mengubati.

Supplement untuk pencegahan adalah Vivix Shaklee 


Vivix Shaklee


Vivix mengandungi Resveratrol dan Polifenol tumbuhan terbaik di dunia yang membantu  sehingga peringkat sel. Vivix mempunyai kepekatan antioksida yang tinggi sehingga 6000 ORAC per sudu teh. Vivix membantu sehingga peringkat sel.


testimoni Vivix


Berminat dengan Vivix?

Lebih jimat jika Anda menjadi Ahli Shaklee

Jadi Ahli Shaklee


Berminat dengan rangkaian produk Shaklee?


Pesan Sekarang


sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
fb @ Instagram : Luvsupplements


"keriangan berShaklee di kongsi bersama"

No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...