Skip to main content

Mencari Hikmah Di Sebalik Musibah



"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: "Kami telah beriman" sedang mereka belum di uji?" (Surah Al-Ankabut : 2)



Hikmah Di Sebalik Musibah



Hikmah Di Sebalik Musibah

Betul, kadang-kadang musibah itu datangnya membawa lari semangat yang ada. Tapi bila fikir balik, Allah bagi musibah itu bukannnya sia-sia. Pasti ada 1001 hikmah di sebalik musibah itu.

Ani tak nafikan, bila dilanda musibah, kita sebenarnya lagi nak dekat dengan Pencipta. Mengadu sehabis-habis pada Nya, minta kekuatan untuk menghadapi segala ujian.


Surah Al-Insyirah


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang

1. Bukankah Kami telah melapangkan dadamu (Muhammad)
2. dan Kami pun telah menurunkan bebanmu darimu
3. yang memberatkan punggungmu
4. dan Kami tinggalkan sebutan (nama)mu bagimu
5. Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
6. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan
7. Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain)
8. dan hanyalah kepada Tuhanmulah engkau berharap


Ani sangat terkesan dengan Surah Al-Insyirah : "Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."

Ayat ni membuatkan Ani berfikir dalam setiap ujian atau musibah pasti ada kemudahan dan hikmah selepas tu. Allah bagi sesuai dengan kemampuan hamba Nya . Bukan untuk menzalimi sebaliknya tanda Allah mengasihi dan menyayangi hamba Nya. Pasti ada 1001 hikmah di sebalik musibah @ ujian tersebut 

Allah.. 


Renungan Apabila DiTimpa Musibah


  • Yakinlah, semua orang mempunyai ujian mereka tersendiri. Jadi, pulang kembali kepada Pencipta, mengadu sehabis-habisnya, rasa sedih, takut, sakit, hamparkan segala pada Nya. Berdoa mohon kekuatan untuk menempuhi musibah.
  • Sabar dengan ujian yang dihadapi. Alhamdulillah, Allah beri ujian pada kita. Allah sayang pada hamba Nya :)
  • Kadang-kadang syaitan membisik dan menjatuhkan kita, mengingatkan kembali musibah yang berlaku. Ingat balik ada yang di luar sana lebih kuat ujiannya dari kita. Jatuh sekejap bangkit balik. Allah sentiasa bersama hambanya :)
  • Bukankah ujian @ musibah itu penghapus dosa dan meninggikan darjat? :)
  • Ingatlah, sebenarnya ujian dan musibah itu datang membuatkan kita merasai kita ini sebenarnya insan yang lemah, tiada daya melainkan Allah yang menggerakkan . Di sebalik musibah, kita menghampiri Allah, dari yang tak pernah menjadi pernah, yang pernah menjadi dekat, yang dekat menjadi rapat, yang rapat menjadi sangat rapat dengan Pencipta. Nikmat apa lagi yang kita mahu kan? :)

Hadapi musibah bersama Allah, Allah mengizinkan ianya terjadi ,Allah juga yang Maha Menyembuh

Sungguh, Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang :)







Berminat dengan rangkaian produk Shaklee?

sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
fb@Instagram : Luvsupplements


" Keriangan berShaklee di kongsi bersama"

Comments

  1. perkongsian yang bermanfaat...di sebalik setiap ujian yang kita lalui pasti ada hikmah tersendiri. Perlu sentiasa sabar berdepan dengan apa jua dugaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Allah Maha Tahu apa yang Terbaik untuk hamba Nya :)

      Delete
  2. muhasabah diri itu penting , allah kan ada..weee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, Allah sentiasa dekat dengan hambanya :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Posisi Dalam Permainan Bola Jaring

Ani pernah main Bola Jaring, teman kawan main erti kata lain mula-mula main belasah huhu
Seriously, Permainan Bola Jaring tak sama dengan Permainan Bola Keranjang
Ada posisinya juga ada peraturan nya sendiri 
Di situlah permulaan  mengenali Bola Jaring :)
Posisi Dalam Permainan Bola Jaring

comel kan? hehe. Shoot! :D
Posisi PemainSatu pasukan mempunyai 7 pemain utama dan 3 orang simpanan. Tugas lain-lain setiap seorang :)
Goal Keeper (GK)Goal Keeper atau di kenali sebagai Penjaga Gol. GK perlu menjaga kawasan jaringan dan menghalang penyerang pihak lawan berada di dalam kawasan jaringan. GK boleh keluar masuk di kawasan gol.Untuk GK, GK perlu bekerjasama dengan GD (Goal Defence) 
Goal Defence (GD)Dia adalah pertahanan untuk gol.Tugas Utama GD adalah menghalang penyerang dari membuat jaringan. GD boleh menerima hantaran tengah dan menghalang hantaran atau mengawal pemain dalam sama ada di kawasan tengah mahupun kawasan gol. GD perlu menjaga GA (Goal Attack) pihak lawan sama ada di kawasan gol,…

Makna Lagu Mirai e Nyanyian Kiroro Dalam Bahasa Melayu

Al kisahnya begini, tengah blogwalking ternyanyi lagu Mira e Eh!!! hehe
 Lagu ni sangat popular satu ketika dulu kan, 
Jadi layankan jelah hehe :)
Makna Lagu Mirai e Dalam Bahasa Melayu

Hora, asi moto wo mite goran Ayo, lihatlah langkah kakimu
Korega anata no ayumu michi Itulah jalan hidupmu
Hora, mae mo mite goran Ayo, lihat juga ke depan
Arega anato no mirai Di sanalah masa depanmu
Haha ga kureta takusan no yasashisa Begitu banyaknya kasih sayang yang telah Ibu berikan
Ai wo idaite ayumeto furikaesita Dengan cintamu aku mengerti kehidupan yang silih berganti
Ano toki wa mada osanakute iminado siranai Saat itu aku terlalu kecil untuk mengerti semua
Sonna watashi no te wo nigiri Isyoni ayunde kita Ibu membimbingku selalu menjalani masa depan
Yume wa itsumo sora takaku aru kara Cita-cita yang tinggi setinggi langit
Todokanakute kowai ne dakedo oi suzukeruno Bila tak tercapai memang menyedihkan, namun jangan berhenti berharap
Jibun no sutori dakara koso akira metakunai Tentukan langkah dan masa depanmu, jangan…

Makanan Yang Membantu Mempercepatkan Pengaliran Haid

Wanita atau para gadis pasti risau apabila haid nya datangnya lambat.
Paling tak digemari apabila haid lambat, dan datangnya dengan senggugut. Sangat Memeritkan!
Apakah puncanya dan makanan yang membantu dalam pengaliran haid?
Punca Haid Datang Lambat
Tekanan Tekanan mental juga satu punca yang mempengaruhi jumlah hormone (GnRH) yang boleh mengganggu ovulasi dan seterusnya menghentikan atau melambatkan pengeluaran haid
Perubahan Dalam JadualKebiasaannya ini berlaku apabila kerap bertukar syif dan tidak mempunyai kitaran yang teratur yang boleh mengganggu sistem badan seterusnya mengganggu kitaran haid.
Berat Badan BerlebihanBerat badan berlebihan mengganggu keseimbangan hormon estrogen dalam badan. Kebanyakan haid wanita dan kesuburan akan kembali normal jika berat badan menurun.
Ubat Pencegahan KehamilanPengambilan pil perancang, suntikan mahupun ubat boleh menyebabkan perubahan hormon dalam badan yang boleh mengganggu kitaran haid. Apabila seseorang berhenti daripada penggunaan ubat penceg…