Tuesday 14 October 2014

Tips Kurangkan Stress Anak Ketika Menghadapi Peperiksaan


Selalu apabila menjelang peperiksaan, ibu bapa pasti risau bagaimana anak menghadapi peperiksaan. Tahukah anda ? apabila peperiksaan menjelang, bukan hanya ibu bapa yang merasa risau, anak juga merasai tekanannya.


Anak-anak yang mengalami stress dapat dikesan melalui perubahan tingkah laku dan rutin harian mereka.Contohnya,  ada sesetengah anak apabila stress berubah menjadi kuat tidur. Ada yang kuat dan sebaliknya.

Apabila anak stress, ibu bapa perlu mengambil inisiatif bagi mengurangkan rasa stress mereka. Namun jika hasil usaha tidak memberikan hasil, seeloknya bawa anak untuk berjumpa doktor mahupun pakar.                                                                                           

Tips Kurangkan Stress Untuk Anak Ketika Peperiksaan 


Tips Kurangkan Stress Untuk Anak Ketika Sebelum Peperiksaan


Usah tekan Anak agar mendapat keputusan semua A


Ada ketikanya, ibu bapa tanpa sedar telah meletakkan sasaran anaknya mesti mendapat semua A dalam peperiksaan. Ia biasanya terjadi apabila ibu bapa nampak potensi dalam diri anak mereka. bagi Ani, tidak salah namun apabila keputusan menjadi sebaliknya,  kita akan berasa kecewa. Ibu bapa hebat tidak meminta anaknya mendapat semua A tetapi sebaliknya mendorong anaknya melakukan yang terbaik. Cuma, jika mendapat semua A,  maka kita janjikan ganjaran atau hadiah untuk mereka. Redha dengan apa yang telah diusahakan :)

Jaga Pemakanan Anak


Diet dan pemakanan yang betul dapat membantu anak anda dalam peperiksaan .Pastikan kesayangan tidak terlepas dari mengambil breakfast. Cadangan Ani pengambilan secawan pagi Meal Shakes Shaklee .Pastikan anak mengambil makanan yang berkhasiat yang bagus untuk kesihatan dan minda. Kurangkan pengambilan makanan segera. Lebihkan minum air kosong, buah-buahan dan sayuran hijau. 

Pemakanan yang baik mampu membantu anak untuk lebih fokus dan memberikan tenaga yang cukup semasa dalam proses pembelajaran 

Kata-kata positif untuk Anak


Kata-kata positif mampu memberikan semangat bagi anak yang bakal menduduki peperiksaan. Apabila ibu bapa sering memberikan kata-kata positif ,ia mendidik jiwa anak supaya berkeyakinan diri dan punya kepercayaan tinggi bahawa dia boleh berjaya sama seperti yang lain. Puji anak apabila menunjukkan peningkatan dan tenangkan anak apabila mereka melakukan kesilapan dalam mencuba.

Pastikan waktu tidur teratur


Selalu terjadi, apabila peperiksaan anak pasti lweat tidur untuk penyediaan peperiksaan nanti. Pentingnya peranan ibu bapa adalah memastikan anak-anak mendapat tidur yang cukup. Jenguk bilik anak bilasudah hampir ke waktu 12 malam . Beritahu mereka bahawa tidur awal dan bangun awal itu lebih bagus untuk kesihatan badan dan kesegaran otak untuk esoknya

Senaman yang cukup


Badan cergas memberi minda crgas. Pastikan semakin hampir menjelang peperiksaan , anak-anak bukan sekadar berkurung dalam bilik dan fokus hanya pada belajar semata. Bawa mereka beriadah sebentar bagi memberi otak kanan mereka agar mendapat ketenangan. Aktiviti otak kanan termasuk bersukan, beriadah, mendengar muzik, melihat keindahan alam dan bersiar-siar


Supplement Untuk Anak  Pintar & Cergas


Set Anak Pintar Cergas


Kelebihan Meal Shakes 

  • Mengandungi asid folik, biotin, kalsium dan magnesium untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar
  • Lengkap dengan 24 jenis vitamin & mineral
  • Kaya dengan serat larut yang membantu menyingkirkan lemak berlebihan daripada kolon dan perut.
  • Kaya dengan Protein yang membantu menyihatkan sel
  • Mengandungi Vitamin A, E, Zink, Selenium sebagai antioksida
  • Mengandungi lengkap Vitamin B lengkap dan besi bagi membentuk sel darah merah yang sihat
  • Minuman multivitamin perasa vanila yang sedap tanpa pewarna mahupun gula tiruan

Kelebihan Omega Guard 

  • Meningkatkan perkembangan memori dan otak
  • Meningkatkan sistem imunisasi dan ketahanan badan
  • Menguatkan ingatan dan mencegah mudah lupa
  • Memperbaiki masalah alahan seperti eczema
  • Membantu kanak-kanak autisme dan hyperaktif.


Lebih jimat jika Anda menjadi Ahli Shaklee


 Jom Jadi Ahli


Berminat dengan rangkaian produk Shaklee?


Pesan Sekarang


atau


sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
fb @ Instagram :  Luvsupplements


"keriangan berShaklee di kongsi bersama"

No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...