Wednesday 3 September 2014

Tips Meningkatkan Selera Makan Anak Supaya Lebih Sihat Dan Cergas

Seringkali para ibu risau apabila anak kurang selera makan 

Hakikatnya, apabila anak tidak mendapat nutrisi yang secukupnya,ia membuatkan anak menjadi lemah dan sering dijangkiti penyakit.

Apakah penyebab kepada si manja memilih makanan? 




  • Leka bermain
Kebiasaanya, apabila anak bermain bersama rakan, mereka mudah berasa seronok dan leka bermain. Dengan permainan luar dan gadget yang semakin canggih seperti games malah kartun di youtube. Ini membuatkan mereka terhibur lantas menolak makanan. Akhirnya selepas kepenatan bermain, mereka memilih untuk tidur.

  • Pengaruh televisyen
Salah satu penyebab kenapa anak memilih makanan adalah kesan daripada pengaruh televisyen. Bayangkan jika di beri nasi dan ice-cream, yang mana satu pilihan anak? Pastinya ice cream beserta brandnya sekali seperti mana yang selalu di tayangkan di televisyen. Secara tidak langsung, ini menyebabkan anak menjadi seorang yang picky eater. Terpengaruh dengan apa yang mereka lihat dan dengar

  • Ambil makanan fast food atau junk food sebelum mengambil makanan berat
Kerana kesibukan bekerja, adakalanya para ibu lebih memilih untuk memberi fast food kepada anak-anak untuk mengalas perut anak. Hakikatnya dengan mengambil makanan fast food, junk food, frozen seperti nugget, hot dog , karipap frozen ia tidak memberi nutrisi yang secukupnya kepada anak . Malah, tabiat makanan seperti ini boleh memberi kesan kesihatan kepada anak di masa akan datang.

Bagaimana untuk mengatasinya?


  • Hidangkan makanan dengan tatacara hias yang menarik
Sungguh, anak kecil sukakan kepada benda yang berwarna warni dan hiasan yang menarik. Cadangan, hiaskan makanan dalam bentuk yang menarik. Campurkan segala warna dan pengaruhi mereka dengan kata dan bentuk makanan yang menarik supaya mereka tertarik untuk mengambilnya.

  • Pelbagaikan makanan untuk anak
Harus diketahui, karbohidrat adalah yang paling banyak Barulah ditambahkan dengan protein. Berikan makanan yang terbaik untuk anak. Jangan lupa sayur untuk si anak mendapat nutrisi secukupnya.

Tips bagaimana mama Ani menarik Ani semasa kecil untuk makan sayur adalah dengan memotong secara kecil-kecilan dan menggunakan kartun sebagai medium tarikan. Seperti contoh, nak jadi kuat, perlu mengikut seperti Popeye. Popeye mengambil spinach. Bayam adalah sayur, Popeye sihat ambil sayur .

  • Katakan TIDAK untuk junk food, fast food dan sebagainya
Gantikan secara perlahan makanan yang tidak memberi nutrisi yang baik untuk anak. Berikan makanan yang penuh khasiat untuk tumbesaran anak supaya lebih sihat dan cergas. 


Pengambilan Meal Shakes mampu meningkatkan selera makan anak, penuh dengan zat yang lengkap untuk sistem imun anak dan membantu mengelakkan anak daripada sembelit

Meal Shake tingkatkan selera makan anak


Kesan Daripada Pengambilan Meal Shakes


Ada yang memberitahu Ani bahawa anaknya suka bermain namun tiada keinginan untuk makan. Maka, si ibu memberi anaknya Meal Shake dan habis sahaja 1 canister, perubahan anaknya berkaitan dengan selera makan semakin berselera. Kini,anaknya lebih sihat dan lebih aktif bermain.

Jangan lupa, penjimatan berganda untuk September & October 2014
Beli Meal Shakes 3 dapat 4

Membeli Sambil Menderma dengan Meal Shake 

Lebih seronok apabila anda turut menjadi ahli Shaklee :)


jom jadi ahli shaklee


Berminat dengan rangkaian produk Shaklee?

sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
fb @ Instagram : Luvsupplements


No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...