TIPS TIDUR BERKUALITI!

Assalamualaikum, :)


" Dan Dialah Tuhan yang menjadikan malam untuk kamu sebagai pakaian dan menjadikan tidur untuk berhenti rehat, serta menjadikan siang untuk keluar mencari rezeki" (Al-Furqan : 47)

Terasa sedap hati bila mulakan entri dengan maksud ayat Al-Qur'an.
Alhamdulillah. :)

Baik!

Semua  perlukan waktu rehat
Semua suka tidur kan? kan? kan?
Tapi kenapa la bangun dari tidur rasa sakit lenguh-lenguh badan macam tak tidur. Kepala macam nak tidur lagi bila dah bangun.


AWAT LAGU TU??

Bila lepas subuh lagi menjadi-jadi. Bangun!! Cergas di pagi hari! Jangan ada jangkitan virus M yakni Malas , jauh jauh!! (buat aksi tendang dengan sifat M)

Tapi, penatlah Ani, nak tidur lama.. Camner nak dapatkan tidur yang berkualiti?

Meh, cek bagi tips :)




  • Tidurlah dalam keadaan gelap.
Daripada Ibnu Umar , Rasulullah S.A.W bersabda: "Janganlah kamu membiarkan api menyala ketika kamu tidur" (Riwayat Bukhari) Tidur dalam gelap itu sunnah :)
Kelenjar pineal memerlukan kegelapan untuk menghasilkan melatonin. Melatonin pula akan memberitahu kepada tubuh kita bahawa sekarang adalah masa untuk tidur. Sebarang cahaya yang kita terima ketika itu akan mengelirukan kelenjar pineal dan mengurangkan penghasilan melatonin!

PERSOALANNYA : Apa akan jadi jika melatonin kurang??

Jika kita tidak menerima melatonin secukupnya, kita lebih mudah mengalami gangguan tidur, lesu, depresi dan pelbagai jenis penyakit yang melemahkan sistem-sistem lain dalam tubuh.

  • Praktikkan, setiap hari duduk di luar rumah sekitar 20 minit walaupun pada hari mendung
Sebab pendedahan kepada cahaya siang membantu melaraskan penggera jam dalaman tubuh!

  • Tutup TV atau komputer sejam sebelum tidur
Cahaya TV & komputer kuat hangpa taw tak! huhu Cahaya tu seakan-akan cahaya matahari yang boleh mengelirukan kelenjar pineal

  • Kurangkan aktiviti sekurang-kurangnya sejam sebelum tidur.
Bagi muslim, lebih baik bagi kita before tidur baca Surah Al-Mulk. Baca ayat-ayat Allah itu menenangkan hati taw. :)

  • Jika terbangun tengah malam, bingkaslah bangun bertahajud. 
Percayalah, bila anda bertahajud, anda akan rasa kekuatan yang hadir dalam diri. Perasaan susah nak cakap, tapi cubalah. Anda akan rasa sendiri :))

  • Ambil supplement
Pengambilan supplement membantu mengembalikan nutrien yang hilang dalam tubuh.
Yang sakit2, lenguh2 badan eloklah ambil Ostematrix Shaklee!

Kata mereka yang ambil Ostematrix Shaklee!

  1. "Ambil Ostematrix, bangun esok pagi no more sakit-sakit badan!"
  2. "Paling best bab sembelit! Bangun pagi terus je buat "pelaburan" dengan lancar! Memang terasa clear perut dan kempis perut!"
  3. "Ambil Oste, badan rasa ringan, malam tidur lambat pun sok pagi bangun memang cergas dan segar bugar!"

Ostematrix membantu membekalkan kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. Membantu pengecutan otot dan saraf juga mengandungi magnesium, Vitamin D dan mineral zink!

Sebotol hanya RM61! 

Berminat?
sms/whatsapp : 014-7222642
pm fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
like fb : Luvsupplements
Instagram : Luvsupplements
website : www.luvsupplements.blogspot.com

Disclamier : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. 






Comments

Popular posts from this blog

Posisi Dalam Permainan Bola Jaring

Makna Lagu Mirai e Nyanyian Kiroro Dalam Bahasa Melayu

Makanan Yang Membantu Mempercepatkan Pengaliran Haid