Sunday 12 June 2016

Tips Kawal Gula Dalam Badan

Bagi pesakit diabetis, pengambilan makanan  penting bagi mengawal tahap gula dalam darah. 

Ini adalah di sebabkan oleh  kelemahan tubuh mencerna karbohidrat. Dalam proses metabolisme, karbohidrat di proses menjadi gula (glukos)dan ditukarkan kepada tenaga.

Walaubagaimanapun, tidak semua glukos menjadi tenaga. Bagi penyakit kencing manis, ianya berfungsi mengawal kadar lebihan gula dalam darah  tidak berfungsi dengan baik. Lantas, pengumpulan gula yang menghasilkan keadaan hyperglycaemia , menyebabkan terdapatnya gula dalam air kencing.

Tips Kawal Gula Dalam Badan


Tips Kawal Gula Dalam Badan

  • Kayu Manis
Beberaapa kajian menyatakan pengambilan kayu manis boleh membantu merendahkan kandungan gula di dalam darah. Ia  boleh mengurangkan kolesterol. triglycerides dan kolestrol jahat LDL dan meningkatkan kolesterol baik HDL.

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa jenis kayu manis yang akan menyebabkan darah cair. Pengambilan secara berlebihan membahayakan. Dapatkan nasihat doktor sebelum mengambilnya.

  • Halba
Halba berfungsi untuk melambatkan pencernaan karbohidrat. . Penuh dengan vitamin, mineral dan antioksidan. Halba boleh diambil secara pil, direndam atau masukkan ke dalam makanan.

  • Bawang Putih
Bawang Putih membantu untuk menurunkan paras kolesterol.Bawang Putih juga membantu  dalam menurunkan paras gula dalam darah. Ekstrak dalam bawang putih dapat meningkatkan kandungan insulin bagi pesakit diabetis.

  • Avocado
Avaocado menunjukkan dapat mengurangkan risiko sindrom metabolik kerana mempunyai Asid Lemak Mono tak tepu (Mono Staturated Fatty Acid -MUFA).Kajian membandingkan diet karbohidrat yang tinggi bersama dengan diet MUFA menunjukkan kandungan glukosa yang rendah dalam darah. MUFA dapat memberikan rasa kenyang selepas makan, memberikan kesan yang sihat kepada tekanan darah dan masalah keradangan. Antara makanan yang tinggi dengan kandungan MUFA ialah kacang, buah zaitun, minyak zaitun, rami dan benih.

  • Blueberry
Anthocyanincs adalah nutrient yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna warni.Buah-buahan yang bewarna biru, ungu, merah dan berkulit mempunyai kepekatan Anthocyanincs yang tinggi.

Kajian mendapati orang berisi diberi minum smoothies Blueberry selama 6 minggu dan mendapati kandungan gula di dalam darah turun. Blueberry dapat meningkatkan paras insulin di dalam darah.

Vivix Bantu Turunkan Gula Dalam Darah

Vivix Bantu Turunkan Gula Dalam Darah

Vivix kaya dengan Resveratrol dan 15 Polifenol. Kuasa Vivix 10 xganda lebih hebat daripada resveratrol sahaja. Klik disini : 4 Cara Vivix Shaklee Membantu Merawat Kencing Manis 

Testimoni Vivix Kawal Gula Dalam Badan


Testimoni Vivix Kawal Gula Dalam Badan

Testimoni Vivix Bacaan Gula Dalam Darah Normal

Testimoni Vivix Untuk Diabetis

Semoga Bermanfaat! :)


Anda Berminat Dengan Vitamin Shaklee?

Klik Di Sini Untuk Pesan Sekarang

ATAU

Daftar Ahli Shaklee Untuk Makan Sendiri Bagi Penjimatan Berganda

Anda Berminat Untuk Menjadi Pengedar Shaklee?

Dengan keberkesanan produk dan kualiti yang terjamin, saya memerlukan Pengedar bagi setiap pelusuk negeri.

Hubungi saya, Ani Haryani 014-7222642 jika berminat untuk menjadi Pengedar. Kehadiran Anda amat dialukan.

Pengedar Shaklee Kuala Lumpur : Ani Haryani
sms/whatsapp : 014-7222642
fb@Instagram : LuvHaryani
Shaklee ID : 1073895

"Do What You Love"

6 comments:

  1. salam ani .
    tips elok tu,
    kena banyak makan bawang putih lps ni

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam, betul tumis masa masak:)

    ReplyDelete
  3. bulan puasa begini agak mencabar untuk mengawal kandungan gula dalam badan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, tepatnya lebihkan manis dalam senyuman gitu hehe :)

      Delete

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...