Monday 30 June 2014

Bagaimana Melatih Penjaga Makanan?

Assalamualaikum, 

Bagaimana puasa hari ketiga? In sha Allah Ani harap semua dalam keadaan yang baik, sihat dan bertenaga.  


Penjaga Makanan. Siapakah itu?

Dia hehe (kanak-kanak)

Ingat tak masa kecik, kita suka menjadi penjaga makanan dan penjaga masa? kadang-kadang boleh sampai terguling-guling menangis nak berbuka.Kiralah jam tu, punyalah masa lambat berjalan.

Sebab apa? Sebab dah kehabisan tenaga paling best sebab kehausan hehe (mana taknya main tak ingat dunia)

Bagaimana nak melatih penjaga makanan supaya tak payah jaga makanan dan jaga masa sambil muka masam mencuka? :)


  1. Bagi kefahaman tentang Ramadhan.Gunakan intonasi yang lembut, baik dan mampu memberikan semangat kepada kanak-kanak untuk berpuasa di Bulan Ramadhan . Seelok-eloknya beritahu sebelum Ramadhan. Kenapa perlu berpuasa, perkara yang boleh dilakukan juga tidak boleh dilakukan. 
  2. Dekatkan mereka dengan kawan-kawan yang seronok berpuasa. Secara tidak langsung, mereka juga bersemangat untuk meneruskan puasa mereka hingga akhir Ramadhan.
  3. Jangan tunjukkan makanan secara terang-terangan kepada kanak-kanak. Ini akan membuatkan mereka bertindak sebagai penjaga makanan sambil menelan air liur.
  4. Berikan kata-kata pujian Allah suka orang berpuasa dan tidak suka orang yang membuang masa.
  5. Isikan masa sebelum azan maghrib dengan mengaji, mandi dan bersiap untuk ke surau selepas berbuka puasa.
  6. Berikan makanan yang berkhasiat semasa bersahur. Ia sangat penting kerana ia mampu memberi tenaga kepada kanak-kanak sepanjang berpuasa. Berikan makanan yang penuh dengan nutrisi dan nutrient yang cukup sepanjang berpuasa. Make sure mereka mengambil makanan untuk bersahur. Pujuk hati mereka dengan hiasan kreativiti dalam penyampaian makanan.
  7. Tetapkan waktu tidur untuk bersahur. 
Kebiasaannya, ibu sangat risau akan kanak-kanak kerana mereka enggan mengambil makanan yang berkhasiat semasa bersahur. Mereka lebih suka ambil makanan yang sedikit dan kadang-kadang lebih suka bermain dengan adik beradik yang lain. 
Cadangan Ani berikan Meal Shakes dan Performance Drink bagi memastikan kanak-kanak mendapat nutrient dan zat yang lengkap bagi memastikan kanak-kanak bertenaga di bulan Ramadhan. 


Meal Shakes membantu membekalkan nutrient lengkap untuk menyokong sepanjang berpuasa.


Performance Drink membantu mengelakkan kehilangan air dalam badan secara pantas dan mengekalkan paras glukos dalam badan bagi mengelakkan keletihan . 

Berminat dengan rangkaian produk Shaklee?
sms/whatsapp : 014-7222642
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
Fb @ Instagram : Luvsupplements

Disclamier : Produk-produk Shaklee tidak betujuan untuk merawat, mendiagnos atau menyembuh sebarang penyakit.

Hak penyembuhan adalah milik Allah. 

No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...