Sunday 6 July 2014

Bahayanya PMS!!!

Assalamualaikum,

Ani rasa semua tahu PMS (Pre-Menstrual Dysphoric) tu untuk wanita.




pernah rasa macam tu? ;)


Tahukan Anda?


Sehingga 90% perempuan yang kerap mengalami beberapa peringkat Pre-Menstrual Syndrome (PMS) dan Pakar Sakit Puan menganggarkan 3% hingga 5% daripada mereka mengalami keadaan yang lebih parah lagi yang disebut sebagai Pre-Menstrual Dysphoric Disorder (PMDD). Walaupun, kebanyakkan perempuan mengalami lebih dari 100 gejala PMS yang dilaporkan (banyak tu 100 ), tapi  tiada kajian yang dilakukan sama ada gejala ini sebenarnya boleh mengganggu kualiti hidup perempuan ataupun tidak. Bagi perempuan, kita biasanya menganggap itu adalah perkara biasa (sebahagian daripada kitaran menstruasi) , tapi sebenarnya PMS tak boleh dianggap selamanya normal. 

Menurut pakar "Holistic Living", Dr. Micheal Finkelstein, PMS mencerminkan ketidakseimbangan dan menandakan perlunya perubahan gaya hidup.

Tingginya peratusan perempuan yang menderita PMS memberi kesan kepada kitaran menstruasi individu tersebut. Dr Finklestein juga adalah bekas ketua perubatan integratif di Hospital Northern Winchester, New York dan pengarah di pusat Holistik Winchester-based Sun Raven, mengatakan PMS tidak semestinya normal. Walaupun masalah ini  di anggap biasa, gejala tersebut sebenarnya mencerminkan ketidakseimbangan. Ketidakseimbangan yang dominan adalah kombinasi dari masalah diet, kurang tidur, stress yang tinggi sekaligus penyebab kepada masalah ini. Biasanya, diet yang kurang ideal dan stress yang tidak terkawal memiliki peranan terbesar dalam mencetuskan ketidakseimbangan dan penyebab kepada Gejala PMS.

Bagaimana PMS yang normal?

Meskipun, normal adalah di dalam skala kecil, gejala PMS yang mengganggu aktiviti harian kita (perempuan)  adalah bahawa petanda kita perlu melakukan perubahan gaya hidup untuk mendapatkan kitaran menstruasi yang lebih sihat. Kita tak perlu ada rasa takut beberapa hari menjelang menstruasi. Jika gejalanya jelas dirasai, ia menandakan bahawa masalah PMS yang  dihadapi adalah serius. Terdapat beberapa peringkat penderitaan minimum bagi perempuan yang makan dengan teratur, tidur cukup dan dekat dengan alam semulajadi . Seorang perempuan yang memiliki putaran menstruasi yang sihat akan mengalami kembung dan kekejangan, sakit kecil(jika ada) serta kemurungan yang jarang disedari.

PMS petanda wujud masalah kesuburan?

Mengamalkan gaya hidup yang sihat sangat penting bagi menghindari masalah kesihatan kesuburan. Gejala PMS yang tidak dikawal juga boleh dijadikan sebagai salah petanda bahawa wujudnya sesuatu masalah kesihatan kesuburanmu. Jadi, tidak wajar bagi kita, wanita @ perempuan jika mengabaikan gejala ini kerana ia seolah-olah memberi peringatan kepada kita bahawa wujudnya ketidakseimbangan pada diet dan gaya hidup yang tidak sihat.

Shaklee mempunyai supplement di mana ianya baik untuk wanita yang menghadapi Masalah PMS.


Siapa yang perlukan GLA Complex ni?
  • Wanita yang menghadapi masalah PMS
  • Wanita yang ingin hamil
  • Mereka yang menghidapi masalah kencing manis
  • Mereka yang bimbang dengan berat badan yang berlebihan
  • Mereka yang menghidapi arthritis rheumatoid dan eczema
  • Mereka yang menghidapi period yang tak teratur
  • Mereka yang nakkan kulit yang cantik
  • Mereka yang menghadapi masalah kesuburan.
Kebaikan yang terkandung dalam GLA Complex adalah :)
  1. Membantu mengawal paras hormon
  2. Mengurangkan sakit senggugut
  3. Membantu mengurangkan keradangan - kesakitan sengal-sengal
  4. Kulit berseri
  5. Membantu mengurangkan neuropati pesakit kencing manis
  6. Bermanfaat dalam rawatan pembesaran kelenjar prostat dan andropos.

Berminat dengan GLA Complex dan rangkaian produk Shaklee yang lain?
sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @Luvsupplements
Fb@ Instagram : Luvsupplements


Disclamier : Produk Shaklee tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuh sebarang penyakit.

Hak penyembuhan mutlak milik Allah :)

2 comments:

  1. naddya, yang ni rm91.25, if naddya nak, naddya whatsapp je akak, :) whatsapp pun best gak, dpt kawan baru. num akak 014-7222642. :)

    ReplyDelete

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...