Tuesday 10 October 2023

Gol Bersahabat

Hidup kita lebih indah dengan bersahabat

Seperti contoh saya Introvert, dapat pula kawan-kawan yang Extrovert

Benar-benar penyeri kehidupan :)

Sahabat

Sahabat

Bagi diri saya personally, Sahabat itu bermula sebagai kawan, kemudian kawan rapat yang tahu kebaikan keburukan, kekuatan dan kelemahan, kemudian naiknya usia dan seiring kematangan, Ya.. mereka adalah sahabat

Ada juga sahabat yang kita kenal apabila masing-masing sudah dewasa dan ia menunjukkan kepada jalan kebaikan.

Sahabat Menurut Islam


Sahabat menurut Islam adalah yang mempunyai iman yang kuat, setia, hormat, adil, kasih sayang, taat kepada Allah, sabar dan tawakal, menjauhi perilaku buruk, baik dan peduli juga kerendahan hati.

Menurut Imam Hasan Al Basri : Perbanyakkanlah bersahabat dengan orang-orang yang beriman dan yang bertakwa kepada Allah kerana sesungguhnya mereka akan dapat memberi syafaat pada hari kiamat kelak.

Menurut Ibnu Jauzi pula, Jika kalian tidak menemukan aku di Syurga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allah mengenai aku. "wahai Rabb kami, hambamu Fulan sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami mengenai Engkau. Maka, masukkanlah dia bersama kami di SyurgaMu"

Imam Asy-Syafie : Aku mencintai orang-orang soleh, walaupun aku bukan termasuk di antara mereka. Semoga bersama mereka, aku berharap akan mendapatkan syafaat kelak dan aku membenci kepada para pelaku maksiat dan dosa walaupun aku tidak berbeza dengan mereka. Aku membenci orang yang membuang-buang usianya dalam kesia-siannya walaupun aku sendiri adalah orang yang banyak menyia-nyiakan usia"

Surah Al Zuhruf, ayat 67-68 : 
Pada hari itu sahabat-sahabat karib (yang saling mencintai); setengahnya akan menjadi saling bermusuhan kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)".

Gol Bersahabat
Gol Bersahabat, Moga Allah izinkan Insyaa Allah

Semoga Bermanfaat!

Jom Jadi Ahli Shaklee Bersama Saya

Dengan keberkesanan produk dan kualiti yang terjamin, Saya Haryani memerlukan Pengedar bagi setiap pelusuk negeri

Hubungi saya, Haryani 014-7222642 jika berminat untuk menjadi Pengedar Sah Shaklee. Kehadiran Anda amatlah dialukan

Pengedar Sah Shaklee Gombak Setia/Taman Melati/Setapak/Kuala Lumpur : Haryani
sms/whatsapp : 014-7222642
fb : Pengedar Shaklee Taman Melati/Setapak-LuvHaryani
Tiktok/Ig : LuvHaryani
Shaklee ID : 1073895

No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...