Sunday 19 October 2014

Kelebihan Ayat Kursi


Sungguh, Ayat-Ayat Allah itu penawar

Satu cerita yang ingin Ani kongsikan , mama kata masa mengandungkan Ani, mama sentiasa baca Ayat Al-Kursi sehingga 1 hari accident mama dan abah naik motor. Alhamdulillah, mama dan Ani ( dalam kandungan mama) sihat dan tiada luka langsung. Elok seperti tiada apa berlaku. Alhamdulillah

Jom kita praktikkan sama-sama, Allah sebaik-baik penjaga kita. Allah Maha Mengetahui , Maha Pengasih, Maha Penyayang

Kelebihan Ayat Kursi




Nabi SAW bersabda, "Apabila masuk ke tempat tidurmu, maka bacalah ayat Kursi "Allahu La Ilaha Illa  Huwal Hayyul Qayyum" sehingga habis ayat ini. Maka sesungguhnya, akan sentiasa ada penjaga dari Allah untuk kamu dan syaitan tidak akan dapat mendekati kamu sehingga pagi" ( H.R Bukhari)

Nabi S.A.W bersabda, " Sesiapa membaca ayat Kursi setelah setiap solat fardhu, tidak ada yang menghalanginya dari masuk syurga selain kematian"   ( H.R Ath Tahbrani No. 7532 disahihkan oleh Al-Albani)


Terjemahan Ayat Kursi


Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izin Nya. Allah mengetahui apa-apa yang ada di hadapan mereka dan dibelakang mereka , dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki Nya. Kursi (161) Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar


Keterangan : (161) Kursi dalam ayat ini oleh sebahagian mufassirin diertikan dengan ilmu Allah dan ada pula yang mengertikan dengan kekuasaan Nya.

Hikmah Ayat Kursi


  • Barang siapa membaca Ayat Al-  Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah SWT mewakilkan dua orang malaikat memeliharanya hingga subuh
  • Barang siapa membaca Ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT sehingga sembahyang lain.
  • Barang siapa membaca Ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang , tidak menegah akan dia dariapada masuk syurga kecuali maut dan barangsiapa yang membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah sekitarnya.
  • Barangsiapa membaca Ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap sembahyang fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi serta Allah melimpahkan padanya rahmat.
  • Barangsiapa membaca Ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, merekasemua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  • Barangsiapa yang membaca Ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolonghan kepadanya.

credit to : Masturah Idrus


Semoga kita semua mengamalkannya In sha Allah


Berminat dengan rangakaian produk Shaklee?


sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
fb @ Instagram ; Luvsupplements

"keriangan berShaklee di kongsi bersama" 


2 comments:

  1. Jadi, selalu lah amalkan ayat kerusi ni..hehe..terima kasih kongsikan...

    ReplyDelete
  2. In sha Allah, Itulah yang sebenarnya hehe. :)

    ReplyDelete

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...