Sunday 17 August 2014

Kaitan Gemuk & Menopaus


Jika ditanya, tiada siapa inginkan tubuh badan yang gemuk dan gempal.
Kebiasaannya, apabila badan berisi, seringkali dikaitkan dengan penyakit.
Tetapi benarkah ada kaitan antara gemuk dan menopaus?


Lemak terkumpul bukan punca?

Tahukah anda?

Kajian saintifik dijalankan oleh Prof Dr. Susan Davis dari Universiti Monash, Australia, mengatakan bahawa  masalah berat badan wanita menopous bukanlah disebabkan oleh perubahan hormon semata-mata, tetapi  sebenarnya dipengaruhi oleh gaya hidup dan faktor persekitaran.

Walaubagaimanapun,  kegemukan atau berat badan berlebihan kerap terjadi bagi wanita di usia 50an. Perkara ini dikaitkan dengan fasa peralihan tubuh wanita sewaktu memasuki 'zon' menopaus.

Oleh sebab ini, wanita dalam usia sebegini cenderung mengalami penambahan berat minimum sebanyak 500 gram setahun! Dan seiring dengan masalah kegemukan ini, penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit jantung, darah tinggi, sakit lutut, belakang badan dan kanser boleh datang menghampiri.

Kebiasaanya, golongan ini akan mengalami kejadian seperti badan menjadi panas dan gangguan tidur.

Ostrogen & Testosterone

Dari segi perubahan hormon badan akan mengubah cara tubuh menyimpan lemak.Namun akibat penurunan estrogen serta didorong peningkatan testosteron (bioavailable), wanita yang sudah menopaus akan mendapati lemak lebih banyak di bahagian perut.

Tahukah anda?

Kehadiran lemak ini cukup berbahaya kerana ia boleh menyebabkan keradangan dan lama kelamaan lemak ini akan menyumbang aterosklerosis pramatang atau penyempitan salur darah dan sindrom akut kronori.

Peringatan Berkaitan Menopaus

Untuk wanita di dalam golongan ini, anda masih belum terlambat untuk kekal hidup sihat. Kawal berat badan dan terus konsisten menjaga kesihatan. Lakukan pemeriksaan rutin bersama doktor. 

Biarpun agak sukar untuk mengatasi simptom menopaus, jangan sesekali lemah semangat, sahut cabaran untuk kekal sihat dan langsing biarpun sudah menopaus.

Cadangan supplement

Cadangan supplement yang boleh di ambil adalah GLA Complex.


GLA Complex  merupakan sejenis asid lemak Omega 6 yang digunakan untuk badan dalam membentuk prostaglandin iaitu bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawal atur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari pula adalah satu lagi sumber asid lemak Omega 6. Ia juga mengandungi Vitamin E yang membantu melindungi arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriri sel. 


  • Menggalakkan kesihatan semasa kitaran haid
  • Menyokong sistem imun
  • Minyak Borage yang mengandungi GLA semulajadi yang sangat pekat dalam bentuk dengan mudah terserap 

Berminat dengan rangkaian produk Shaklee?

sms/whatsapp : 014-7222642
Shaklee ID : 1073895
pm di fb : Ani Haryani @ Luvsupplements
Fb @ Instagram : Luvsupplements


No comments:

Post a Comment

Makanan Yang Mengandungi Magnesium

Magnesium sangat diperlukan pada tubuh manusia Magnesium ini adalah sejenis mineral yang dihasilkan tubuh semulajadi yang lebih kepada tulan...